Marktcorruptie presenteert Pers er die rotzooi wel in
Een fragment uit het lange openingsgedicht van het door hen uitgegeven chapbook Herkomst
Pers er die rotzooi zo wel in
ik kan het wel bedenken
maar daarom hoef ik het nog niet te schrijven
hoef ik
het gelaat dat ontbreekt
ik laat het hangen in een afwezige architectuur
het klinkt terug
wordt niet betaald
en je krijgt er daarom ook geen fuck voor terug
nou, bedankt
ooit had ik een klompvoet
veertien minnaressen
sommige waren zelfs familie
en een kasteel
nu een dude in versleten zetel
met een computer op schoot
met een scrotum eronder
een signifié dat hangt
in gekrompen tekst
de eeuwigheid niet meer haalt
toch ging het over
en over
maar zonder zin
ik, leg er iets in
en het ging ergens heen
maar kwam telkens niet terecht
en niet terug
dat heet dan worstelen met een veelgebruikte metafoor
en dat ik moet eruit
alsof je verdomme voor de zoveelste keer naam tussenvoegsel achternaam straat nummer bus e-mailadres wachtwoord wachtwoord bevestigen ik ga akkoord met de algemene voorwaarden ik wens op de hoogte te blijven van de promoacties
en opnieuw moet beginnen
niet dat ik het kan
maar ik schrijf dan ook zonder
we drijven af
zie je dat het niet terecht
zijn snuit hing in mijn schoot als een mankement
geen stuk vel liet zijn lippen onverkend
en de kwijldraad die hij achterliet op mijn dijen
daar stond hij om bekend – noem je dit nog vrijen
—
MARKTCORRUPTIE ontkiemde op 20 januari 2018 na enkele halve liters bier in een kroeg in Brighton. We begonnen onder een gunstig gesternte, want op diezelfde dag ging Donald Trumps regering in shutdown. Het label biedt huisvesting aan chapbooks, zines en andere tekstuele (of multimediale) derivaten, zolang ze maar zijdelings of full frontal de poëzie aanraken. Ons oogmerk is ‘quick & dirty’, wat een eufemisme is voor ‘goedkoop doch met zin voor kwaliteit en toegankelijkheid’. Als we voelen dat iets een bepaalde corrumperende invloed zou kunnen hebben op de literaire moerassen van NL en VL, dan doen genre en vorm er niet al te fel toe.
In Herkomst schuren de gedichten van Steve Marreyt wispelturig aan tegen de grote levensvragen en de onzin die voortvloeit uit de digitale informatiechaos. Mensen worden gereduceerd tot samengeklitte restjes ‘spuug’ en zaad, er openen en sluiten zich talloze Word-documenten waarin gezocht wordt naar een coherente en ideologisch Ware taal die het subject kan bevrijden van het verstikkende Ik. Aan het woord zijn stemmen die geen genoegen willen nemen met de alledaagse & hedendaagse neiging om een hypervermarkte presentatie van de eigen identiteit in te zetten voor het eigen gewin: ‘gewoon zomaar, lukraak. de tekens te vriend houden. de gatekeepers masseren. en niet insturen, niet toegeven aan het zwaktebod.’ In plaats daarvan presenteert zich een schizofrene, naakte verteller als ‘een dude in een versleten zetel / met een computer op schoot / met een scrotum eronder’. Deze naaktheid pretendeert geen pose van radicale eerlijkheid te zijn, maar is eerder verwant met de amateurpokerspeler die, ten einde raad en psychologisch & mentaal blut, alle kaarten op tafel werpt en met opgeheven hoofd opstapt richting bar.
Het is een ongemakkelijk pad dat wordt gespiegeld in de balpentekeningen van Jonas Apers, waarin zwart-witte paartjes smartelijk frunniken en verzuipen. De figuren die Apers neerzet bevinden zich steevast in een dubieuze verhouding tot elkaar: zijn ze verwikkeld in een dans, of is het een wurggreep? Kijken we naar een afscheid, of een herontmoeting? Er wordt geneukt, er wordt gedanst, er wordt fel en radicaal op elkaar ingebeukt. De figuren ondergaan hun verstrengeling met een mesmeriserende gelatenheid.
Hoe lees je deze bundel het best? De auteurs denken er zo over: ‘Herkomst laat zich het beste lezen in periodes van complete uitputting of mentale inertie.’
Klik door naar de andere door MARKTCORRUPTIE gepresenteerde teksten. Bestellen van de chapbooks kan uitsluitend via e-mail (marktcorruptie@gmail.com) en overschrijving.
Jonas Apers maakt beeldend werk, te zien op de gelijknamige website. Hij werkt in Molenbeek, Brussel.