Remastered #2

Lisette van der Maten  - 20 december 2021

Twee beelden naar aanleiding van 'Fundamental Values' van Nils Frahm

Remastering is in de muziekwereld een veelgebruikt begrip dat verwijst naar het verbeteren van de kwaliteit van het geluid. Er wordt een hernieuwde versie van een bestaand lied gemaakt en uitgebracht. In deze reeks van drie publicaties vervaardigen makers vanuit verschillende disciplines zo’n remastered version van een lied dat hen dierbaar is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm zijn van een reactie, een antwoord of een bewerking. Vandaag is Lisette van der Maten aan de beurt, met een interpretatie van ‘Fundamental Values’ van Nils Frahm in twee beelden. Ze vertelt eerst kort iets over de totstandkoming van deze beelden.

 

 

Ik heb gekozen voor het nummer ‘Fundamental Values’ van Nils Frahm. Ik ben groot liefhebber van zijn muziek. Dit nummer werkt voor mij als een mantra; het basisritme is heel monotoon. De melodielijnen blijven zichzelf herhalen, maar steeds wordt er een laag aan de muziek toegevoegd. Als ik in mijn kamer zit en naar dit nummer luister, omringd door alledaagse voorwerpen, voel ik hoe ik uitstijg boven dit alledaagse, terwijl ik nog steeds in die kamer zit. De abstractie en sfeer van de muziek passen goed bij mijn beelden, die altijd enige mate van abstractie bevatten en ook voornamelijk over sfeer gaan, meer dan over concrete verhalen. Het leek me interessant om te kijken of ik een aantal melodielijnen in vorm in de beelden terug kon brengen. Een leuk experiment. Ik ben benieuwd of je ze ontdekt als je het nummer luistert terwijl je naar de beelden kijkt.

 

Lisette van der Maten is kunstenaar, vormgever en beeldend docent. Ze studeerde Illustratie en Docent Beeldende Vorming aan kunstacademie ArtEZ. Haar beelden bestaan vaak uit gemengde technieken, waarbij ze gefascineerd is door abstractie, gelaagdheid en spannende materiaal- en kleurencombinaties. (Oude) foto’s en boeken vormen een inspiratiebron. Door het samenbrengen van diverse materialen, het kleurgebruik en de abstracte beeldtaal worden de beelden al snel surreëel.