WT-sessie | An Artist’s Duty #1

Simone Atangana Bekono
, Alfred Schaffer
 - 08 januari 2021

Over engagement, dichterlijke vrijheid en de ontwikkeling van kunstenaarschap

Tijdens haar Wintertuinsessie gaat Simone Atangana Bekono in gesprek met schrijvers Alfred Schaffer, Daphne Huisden en Radna Fabias naar aanleiding van twee uitspraken van Nina Simone betreffende haar visie op haar kunstenaarschap. Moet je ‘compleet jezelf zijn’ en het publiek dwingen middels die hyperindividuele expressie naar zichzelf te kijken? Of is het de taak van de maker om te reflecteren op wat zich in de (politieke) wereld afspeelt en geëngageerd zijn? Deze gesprekken vormen een podcastreeks. In deze eerste aflevering gaat Simone in gesprek met Alfred Schaffer en leest hij een gedicht voor uit wie was ik (strafregels).

Foto’s door Bianca Sistermans en Karoly Effenberger

 

 

Na de bundel Kooi, lijkt Alfred Schaffer een ommezwaai te hebben gemaakt in de focus van zijn werk. In zijn eerdere bundels leken gedichten te draaien om experimenten en (de)constructies van taal. In de bundel Mens, Dier, Ding en ook de recentste wie was ik (strafregels) worden juist grote (maatschappelijke) thema’s toegelaten. Simone gaat met hem in gesprek gaan over die verandering.

Luister ook de afleveringen met Daphne Huisden en Radna Fabias. Alle afleveringen van deze reeks zijn ook te beluisteren op Spotify, net als de andere podcasts van Wintertuin.

 

Wintertuinsessies

De Wintertuinsessies zijn een reeks literaire talkshows waarin makers de kans krijgen om hun ideale avond samen te stellen. Iedere talkshow heeft een eigen host, thema en locatie. De makers, deels afkomstig uit de talentontwikkelingstrajecten van De Nieuwe Oost, worden bij het maken van deze literaire talkshows inhoudelijk en productioneel ondersteund en begeleid.

 

Alfred Schaffer is dichter, docent en vertaler. Hij studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde en Film- en Theaterwetenschappen alvorens in 1996 naar Zuid-Afrika te verhuizen, waar hij doceert aan de Universiteit van Stellenbosch. Zijn debuut Zijn opkomst in de voorstad (2002), werd genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs en bekroond met de eerste Jo Peters Poëzieprijs. Daarnaast is hij meermaals genomineerd voor de VSB Poëzieprijs en won hij de Hugues C. Pernathprijs, Jan-Campertprijs, Ida Gerhardt Poëzieprijs en de Awater Poëzieprijs. In 2020 verscheen zijn nieuwe bundel wie was ik (strafregels). De P.C. Hooft-prijs 2021, de grootste jaarlijkse oeuvreprijs in de Nederlandse letteren, gaat komend jaar naar Alfred Schaffer. (Foto door Karoly Effenberger.)

Simone Atangana Bekono studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. Simone trad op tijdens de Nacht van de Poëzie, het Wintertuinfestival, Read my World en Winternachten. Ze werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. Ze leverde bijdragen aan Zwart en Hoe het voelt om van kleur te zijn. In 2018 werd hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en nam Simone deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. In 2019 was Simone writer-in-residence van de Gentse Kunstinstelling Vooruit. In 2020 verscheen how the first sparks became visible bij The Emma Press, en bij Lebowski Publishers Simones debuutroman Confrontaties, die vier sterren kreeg in de Volkskrant. (Foto door Bianca Sistermans.)